Ako založiť úspešný blog? Poradíme vám

Dominika Ježová
Dominika Ježová

Osobná webová stránka môže slúžiť ako účinný nástroj k prezentovaniu vašej značky, firmy či osoby. Ako správne a rýchlo založiť blog? Poradíme vám ako urýchliť tento proces prostredníctvom niekoľkých krokov. 

Pokiaľ premýšľate nad založením vlastnej stránky, ale neviete ako začať, ponúkame vám krátky návod, ktorý vám pomôže so spustením osobného blogu. Pomocou jednotlivých čiastkových postupov prejdeme k založeniu vlastnej stránky a popíšeme si prácu, ktorá smerujú k jej plynulému spusteniu. Čo vás neminie? 

  1. Pri zakladaní vlastnej stránky sa nevyhnete technickým nastaveniam.
  2. Potrebujete mať v zásobe kreatívne myslenie. 
  3. Pripravte si vopred niekoľko článkov a textov, ktoré celý proces spúšťania úspěšného blogu urýchlia.
fxt2cr eCenu TD R 9aFIdDAMaDjQqI8sj5 Nu zoqcWd8kw5Dd6BXuLDbBYf9suKPIIXa7B15TjjsHo1aeCV7p21TvRdW vRoscldFrmchi927eEpKUnXMv6CUOHdKDOfu1P3
Zdroj: Pexels 

Hosting blogu

Pre spravovanie obsahu je nevyhnutné mať stránku umiestnenú na istej platforme. Hostingová  spoločnosť ponúka základňu pre váš blog. Môžete sa rozhodnúť medzi platenou a neplatenou verziou. Ak si vyberiete neplatené verziu, musíte počítať s niekoľkými obmedzeniami, ktoré majú dopad na spravovanie webu. Výrazne zasahujú do domény. Názov blogu je doplnený značkou danej spoločnosti. Medzi jednu z najznámejších bezplatných spoločností patrí Blogger. V danom prípade má doména blogu vždy nasledovnú formu názovvášhoblogu.blogspot.com. Ak chcete, aby blog pôsobil seriózne, nie je to najvhodnejšie (ale je zdarma, čo pre začiatok môže niekomu vyhovovať). Dôležité je zmieniť, že to je len prvé obmedzenie. V prípade neplatených platforiem ich možno nájsť viacero. Neschopnosť plne vlastniť svoj blog, či  používať dostupné témy z WordPressu. V zásade je blog vo vlastníctve danej spoločnosti, pričom môžu nakladať s jeho obsahom. 

Z vyššie uvedených dôvodov je vhodnejšie investovať do platenej verzie. V súčasnosti je viacero hostingových spoločností, na ktoré môžete umiestniť svoj blog. Sumy za hosting nie sú horibilné a dokážete s rozpočtom pracovať. Medzi známe spoločnosti, ktoré ponúkajú hosting na Slovensku patrí napríklad WebSupport, Exhosting či WebHouse. V Českej republike to je Wedos.cz, Active24, OneBit, eBola. Výber musíte zvážiť na základe služieb, ktoré spoločnosť ponúka. O všetkých podrobnostiach sa dozviete priamo na ich stránkach. 

Redakčný systém

Najžiadanejším a najpopulárnejším redakčným systémom súčasnosti je WordPress. Využíva ho množstvo spoločností a blogerov na celom svete. Navyše je zadarmo a plne prístupný ľuďom. Je ľahko prispôsobiteľný a práca s nim si nevyžaduje zložité znalosti. Inštalovaním redakčného systému ste schopný vytvárať, editovať a spravovať obsah. 

Zakúpenie domény 

Svoj web musíte umiestniť pod doménu, preto jej nákup možno pokladať za nevyhnutný krok k spusteniu vlastnej stránky, pokiaľ si nevyberiete bezplatný variant. Výber domény je plne na vás ako majiteľovi. Skladá sa z názvu, ktorý si vyberiete na základe vašich záujmov (značky, mena či produktu, ktorý chcete propagovať) a prípony, ktorú si opäť volíte podľa preferencií (napríklad .sk;.eu;.com). Vytvorenie vlastnej značky úzko súvisí práve s doménou. Zvyknú sa prepájať, keďže doména zvykne niesť názov blogu. Návštevníkom tak dávate jasné znamenie, čo môžu na vašom blogu nájsť.

Pokiaľ máte vybranú platformu, zakúpenú doménu a váš blog pripradá pod istú značku, môžete nasledovať k ďalšiemu kroku. 

H1hcT5je5h3pekcCyBuSizXsX3HN50FbFA5S uV5nfY0mPSL
Zdroj: Pexels

Výber Témy 

Úprava dizajnu stránky na základe vašich preferencií je nasledujúcim krokom. Pristupujeme k výberu témy, ktorá sa stáva tvárou stránky. Vytvára celkový dizajn a štýl blogu, pričom má dopad aj na jednotlivé rozloženia prvkov a príspevkov. Je exteriérom, ktorý prezentuje blog. Pri výbere témy sa môžete rozhodnúť medzi platenou alebo neplatenou verziou. Pri platených témach je možnosť výberu na základe pokročilosti aspektov, ktoré chcete na blogu, alebo si môžete nechať vytvoriť prémiový dizajn na mieru. Témy sa líšia kvalitou, nastaveným jednotlivých prvkov a prevedením. 

Pri začínajúcich blogoch sú dobrým variantom práve neplatené témy, ktoré ponúka wordpress.org. Nájdete tu širokú škálu možností, ktoré sa prispôsobia vášmu momentálnemu záujmu. Tieto témy je možné zväčša vylepšiť na prémiovú verziu pri rozumných cenách. Pri pokročilých témach môžeme byť problém množstvo nastavení, ktoré sú pri nízkych technických zdatnostiach mätúce.

Posledným krokom je prispôsobenie vašej šablóny po dizajnérskej stránke a nahodenie obsahu na blog. Pokiaľ ste si texty pripravili vopred, môžete sa venovať ich doplneniu na stránku. Primárne sem patrí textový formát, avšak nezabudnite aj na fotografie či krátke video, ktoré sa vám osvedčia ako účinný marketingový nástroj. Blog nemožno spustiť bez obsahu a fotografií, ktoré by prezentovali vás, vašu firmu či produkt. Je dôležité mať vopred pripravené minimálne fotografie autora. Samozrejme, ak máte celú sériu kvalitných fotiek aj k článok, je to veľké plus. Niektoré platené témy obsahujú balíček obrazového obsahu, ktorý môžete využiť zdarma. Sú skvelou pomôckou pre začiatočníkov.

8GJQSDvShpp6IUYIgVDzn5HfipUWQkFW401JCuqVvJXnJIgxchJRxS7nhTBQx81gcfOqXqGfrCYqcHqYFl7cCyY7UuC3AXppOA15WSFoxzqdw5E93HCsz t0h
Zdroj: Pexels 

Rady na záver 

Názov blogu by mal byť strategicky premyslený na základe vašich zámerov. Vypovedá totiž o tom, čo môžu návštevníci očakávať od vašej stránky. Položte si základné otázky: Chcem sa prostredníctvom blogu zviditeľniť alebo ma poháňa záujem sprostredkovať o danej téme viac informácií? Na základe toho zostavte názov svojho blogu. Pokiaľ sa chcete prostredníctvom písania zviditeľniť, môžete sa rozhodnúť, že názov blogu bude niesť vaše meno. (Podľa možností musí sedieť dĺžkou a výslovnosťou, ak je príliš dlhé, použite napríklad skratky). Ak je vašim cieľom blogovať, aby ste podporili alebo vybudovali značku, ideálne je, ak bude web niesť totožný názov so značkou. 

Vráťme sa k obsahu. Pripravte si texty, ktoré sú charakteristické pre každý blog. Informujú čitateľa o tom, kým ste (nezabudnite na vaše ciele, zámery či ambície). Všetky tieto informáciu by mal obsahovať váš blog, aby bol plnohodnotným. Neodmysliteľne k tomu patrí obsah. Pripravte si 5 – 10 úvodných článkov.

Sociálne siete dokážu podporiť návštevnosť blogu. Je vhodné ich prepojiť s blogom a šíriť príspevky k verejnosti. Účinné je obsah propagovať na viacerých sociálnych sieťach, aby ste zvýšili možnú návštevnosť. 

Spustenie vlastnej stránky možno deliť na technický a kreatívny postup. Obe zložky obsahujú viacero krokov, ktoré je nutné prepojiť, aby ste dosiahli adekvátny výsledok. Postupom času môžeme blog optimalizovať, aby sme dosiahli, čo najlepší výsledok. Vyššie zmienené postupy vedú k spusteniu blogu. Jeho napredovanie dosiahnete konštantou prácou na vylepšovaní obsahu, ktorý budete tvoriť. Neustála práca a trpezlivosť je kľúčom k získaniu si čitateľov, ktorí sú esenciou úspešných blogov. 

Dominika Ježová
Author DominikaJežová
Copywriterka a študentka, ktorá takmer drží v rukách titul žurnalistky. Milovníčka kávy, prírody a kníh. Začínajúca blogerka, ktorá prispieva na vlastný web dominikajezova.sk.
Komentáre (0) Pridať komentár
Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *.

X